E-commerce v Evropě
Současný stav, trendy a příležitosti
ShopAlike v průběhu léta 2017 kontaktoval 100 svých partnerských obchodů ve 13 evropských zemích s dotazníkem zaměřeným na lepší pochopení aktuální situace na trhu e-commerce, nejdůležitějších trendů a příležitostí v tomto segmentu. Vzorek respondentů zahrnoval obchody prodávající oblečení, boty a textil (58%), nábytek a bytové doplňky (26%) a také obchody s kosmetikou, šperky, hračkami nebo sportovním a outdoorovým vybavením. Sebraná data jsme roztřídili i podle velikosti podnikání respondentů (45% obchodů s počtem produktů 1001 až 10000, 33% s více než 10000 produkty a 20% s počtem produktů 1 až 1000). Podrobné výsledky výzkumu najdete v infografice.
Optimistický pohled na budoucnost
Výsledky ukazují, že většina obchodů je spokojena (31%) nebo částečne spokojena (56%) se současným stavem e-commerce trhu ve své zemi. Většina je také optimistická (52%) nebo částečně optimistická (26%) o jeho budoucím vývoji.

Do jaké míry jste spokojeni se stavem e-commerce trhu ve vaší zemi?

  • nespokojeni
  • spíše nespokojeni
  • částečně spokojeni
  • spokojeni
  • velmi spokojeni

Do jaké míry jste optimističtí o budoucnosti e-commerce trhu ve vaší zemi?

  • pesimističtí
  • spíše pesimističtí
  • částečně optimističtí
  • optimističtí
  • velmi optimističtí
Překážky trhu
Přítomnost velkých mezinárodních hráčů a právní a daňové prostředí považují obchody za hlavní překážky svého podnikání na domácím trhu. Pokud jde o překážky online nakupování ze strany zákazníků, obchody poukazují zejména na bezpečnost plateb a nedostatek fyzického kontaktu s produkty. Problémem je také nedostatečná komunikace s obchody jak před, tak i po uskutečnění nákupu.

Do jaké míry považujete následující faktory za relevantní překážky pro obchod ve vaší zemi?

  • irelevantní
  • spíše irelevantní
  • částečně relevantní
  • relevantní
  • velmi relevantní

Do jaké míry považujete následující faktory za překážky bránící zákazníkům v online nákupech ve vaší zemi?

  • irelevantní
  • spíše irelevantní
  • částečně relevantní
  • relevantní
  • velmi relevantní
Mileniálové
Mileniálové jsou pro obchody významnou cílovou skupinou, a proto se je snaží oslovit pomocí různých metod (86% zvyšuje svou aktivitu na sociálních sítích, následuje textový obsah, cílené display kampaně a spolupráce s influencery). Pouze 37% obchodů má vlastní aplikaci. Pokud jde o sociální média, neohroženým králem je pořád Facebook (90% obchodů využívá tento kanál), následuje Instagram (76%) a Twitter (41%).

Které z následujících kroků podnikáte abyste oslovili mileniály?

  • Používají
  • Nepoužívají

Které kanály využíváte na komunikaci s mileniály?

  • Používají
  • Nepoužívají
Trendy
83% respondentů předpokládá, že jejich trh sleduje, nebo částečně sleduje současné trendy. Pokud jde o inovace, většina respondentů je v horizontu 3 let připravena uvést: inovativní platební možnosti (70%), využití big data (65%), nové možnosti doručování zboží (64%). Pouze 37% obchodů používá, nebo plánuje používat na komunikaci s klienty chatboty.

Do jaké míry sleduje e-commerce trh ve vaší zemi současné trendy? (přizpůsobuje se novým výzvám)

  • vůbec ne
  • spíše ne
  • částečně ano
  • ano
  • rozhodně ano

Využíváte, nebo v v příštích 3 letech plánujete využívat

  • Inovativní platební možnosti
  • Přítomnost na více kanálech
  • Big data
  • Nové možnosti doručování zboží
  • Chatboty
Mezinárodní operace
72% respondentů prodává své produkty také mezinárodně, ale pouze 50% má na zahraničních trzích aktivní marketingovou komunikaci. Překážkami růstu za hranice jsou pro obchody hlavně: problémy s logistikou doručování, těžká konkurence a jazyková bariéra. Restriktivní regulace a problémy související s měnovými konverzemi nepředstavují pro online obchody větší problémy.

Do jaké míry považujte následující faktory za překážky Vašeho obchodu za hranicemi?

  • irelevantní
  • spíše irelevantní
  • částečně relevantní
  • relevantní
  • velmi relevantní
Zpět nahoru