Shopalike v průběhu léta 2017 kontaktoval 100 svých partnerských obchodů ve 13 evropských zemích s dotazníkem zaměřeným na lepší pochopení aktuální situace na trhu e-commerce, nejdůležitějších trendů a příležitostí v tomto segmentu.
Vzorek respondentů zahrnoval obchody prodávající oblečení, boty a textil (58%), nábytek a bytové doplňky (26%) a také obchody s kosmetikou, šperky, hračkami nebo sportovním a outdoorovým vybavením. Sebraná data jsme roztřídili i podle velikosti podnikání respondentů (45% obchodů s počtem produktů 1001 až 10000, 33% s více než 10000 produkty a 20% s počtem produktů 1 až 1000).
Podrobné výsledky výzkumu najdete v infografice.
Optimistický pohled na budoucnost
Výsledky ukazují, že většina obchodů je spokojena (31%) nebo částečne spokojena (56%) se současným stavem e-commerce trhu ve své zemi. Většina je také optimistická (52%) nebo částečně optimistická (26%) o jeho budoucím vývoji.
Do jaké míry jste spokojeni se stavem e-commerce trhu ve vaší zemi?
nespokojeni
spíše nespokojeni
částečně spokojeni
spokojeni
velmi spokojeni
Do jaké míry jste optimističtí o budoucnosti e-commerce trhu ve vaší zemi?
pesimističtí
spíše pesimističtí
částečně optimističtí
optimističtí
velmi optimističtí
Překážky trhu
Přítomnost velkých mezinárodních hráčů a právní a daňové prostředí považují obchody za hlavní překážky svého podnikání na domácím trhu. Pokud jde o překážky online nakupování ze strany zákazníků, obchody poukazují zejména na bezpečnost plateb a nedostatek fyzického kontaktu s produkty. Problémem je také nedostatečná komunikace s obchody jak před, tak i po uskutečnění nákupu.
Do jaké míry považujete následující faktory za relevantní překážky pro obchod ve vaší zemi?
irelevantní
spíše irelevantní
částečně relevantní
relevantní
velmi relevantní
Do jaké míry považujete následující faktory za překážky bránící zákazníkům v online nákupech ve vaší zemi?
irelevantní
spíše irelevantní
částečně relevantní
relevantní
velmi relevantní
Mileniálové
Mileniálové jsou pro obchody významnou cílovou skupinou, a proto se je snaží oslovit pomocí různých metod (86% zvyšuje svou aktivitu na sociálních sítích, následuje textový obsah, cílené display kampaně a spolupráce s influencery). Pouze 37% obchodů má vlastní aplikaci. Pokud jde o sociální média, neohroženým králem je pořád Facebook (90% obchodů využívá tento kanál), následuje Instagram (76%) a Twitter (41%).
Které z následujících kroků podnikáte abyste oslovili mileniály?
Používají
Nepoužívají
Které kanály využíváte na komunikaci s mileniály?
Používají
Nepoužívají
Trendy
83% respondentů předpokládá, že jejich trh sleduje, nebo částečně sleduje současné trendy. Pokud jde o inovace, většina respondentů je v horizontu 3 let připravena uvést: inovativní platební možnosti (70%), využití big data (65%), nové možnosti doručování zboží (64%). Pouze 37% obchodů používá, nebo plánuje používat na komunikaci s klienty chatboty.
Do jaké míry sleduje e-commerce trh ve vaší zemi současné trendy? (přizpůsobuje se novým výzvám)
vůbec ne
spíše ne
částečně ano
ano
rozhodně ano
Využíváte, nebo v v příštích 3 letech plánujete využívat
Inovativní platební možnosti
Přítomnost na více kanálech
Big data
Nové možnosti doručování zboží
Chatboty
Mezinárodní operace
72% respondentů prodává své produkty také mezinárodně, ale pouze 50% má na zahraničních trzích aktivní marketingovou komunikaci. Překážkami růstu za hranice jsou pro obchody hlavně: problémy s logistikou doručování, těžká konkurence a jazyková bariéra. Restriktivní regulace a problémy související s měnovými konverzemi nepředstavují pro online obchody větší problémy.
Do jaké míry považujte následující faktory za překážky Vašeho obchodu za hranicemi?
irelevantní
spíše irelevantní
částečně relevantní
relevantní
velmi relevantní
Při zpracovávání infografiky jsme vycházeli z dat shromážděných v dotazníku, na který v srpnu 2017 odpovědělo 100 online obchodů z portfolia Shopalike / LadenZeile z 13 zemí. Výsledky poskytují obecný náhled na vývoj e-commerce trhu v Evropě.