Import a export kulturních produktů v Evropě

Infografika srovnává import a export kulturních produktů v jednotlivých zemích Evropy

5,667 M€
4,667 M€

Legenda
Umělecké předměty
(Obrazy, rytiny, sochy, design, atd.)
Knihy
(Knihy, brožury, letáky, atd.)
Starožitnosti
(Starožitnosti starší 100 let)
Audiovizuální produkty
(CD, DVD, gramofonové desky)
Tisk
(Noviny, deníky, periodika)
Kulturní textil
(Pletené nebo háčkované látky, výšivky, gobelíny)
Hudební nástroje
(Jakékoliv hudební nástroje)
Filmy a hry
(Kinematografie, hry - video/konzoly)
Fotografie
(Fotografické desky a filmy)
Mapy
(Mapy, hydrografické a jiné výkresy)

Spojené království vede, Česká republika je v TOP 5

Analýza exportu a importu v oblasti kultury ukazuje, že jednoznačným lídrem v této sféře je Spojené království Velké Británie a Severního Irska. Následují Německo, Polsko a Itálie. V TOP 5 zemí s pozitivní bilancí exportu a importu kulturních produktů se umístila i Česká republika. Podívejte se na další zajímavosti o kultuře v Evropě na naší interaktivní mapě!

Jak kulturní je Česká republika?

Česká republika v průběhu sledovaného období importovala kulturní produkty v celkové hodnotě 394 mil. €. Největší část této položky tvořily knihy (32,9%), filmy a videohry (20,3%) a audiovizuální produkty jako CD a DVD nosiče (17,3%). Pro srovnání, absolutní lídr v oblasti obchodu s kulturními objekty – Spojené království, importoval více jak 14-násobek hodnoty importu České republiky (5,75 mld. €). Celkový obnos importu není jediným rozdílem mezi jednotlivými zeměmi. Zajímavé je i srovnání toho, do kterých kategorií jednotlivé země investují nejvíce. Například Bulharsko (59,1%), Makedonie (61,6%) nebo Rumunsko (44,6%) ve velkém importují kulturní textil, jako koberce nebo výšivky. Švýcarsko zase nejvíce investuje do uměleckých děl (60,5% hodnoty importu).
Česká republika zároveň exportovala kulturní zboží v celkové hodnotě 553 mil. €. Největší položku opět tvořily knihy (39,6%) a audiovizuální produkty (23%). Třetí nejvíce vyváženou skupinou produktů byly tiskoviny (12,9%). Absolutním vítězem bylo opět Spojené království s celkovým obnosem exportu 10,04 mld. €, přičemž největší díl této částky získalo vývozem uměleckých děl (51,5%). Totéž platí o Švýcarsku, které umělecká díla nejen dováží, ale také exportuje (69,2% exportu). Zajímavostí je také například Turecko, kde 85,2% exportu tvoří textil.

Skvělá bilance

Signifikantní pozitivní rozdíl mezi hodnotou vývozu a dovozu České republice umožnil obsadit 5. místo mezi zeměmi s nejlepší bilancí kulturního obchodu. Se ziskem 159 mil. € se tak umístila za Spojeným královstvím (+4,29 mld. €), Německem (+903 mil. €), Polskem (+684 mil. €) a Itálií (+419 mil. €). Naopak nejhorší bilanci kulturního dovozu a vývozu mělo Švýcarsko (-1,263 mld. €).

Úplná bilance kulturního importu/exportu

*
Všechna data v této studii pocházejí z http://ec.europa.eu. Data pro všechny země jsou za rok 2015, *kromě Norska, kde jsou uvedená data za rok 2014. Originální data zahrnovala 11 kategorií kulturních produktů, my jsme se však rozhodli vynechat „architektonické plány a kresby“, neboť ve většině případů dosahovala tato kategorie méně než 1% kulturního obchodu země.
Feedback
Zpět nahoru