Vše, co
byste měli vědět
o parfémech

Příjemné vůně provázejí lidstvo od úsvitu věků. Již v dobách starověké Mezopotámie a Egypta používali lidé esenciální oleje a balzámy při mumifikaci a při náboženských rituálech, kde byly páleny tak, aby se jejich vůně donesla až k bohům. Slovo parfém původně pochází z latinského "per fumum", což znamená skrz kouř. Toto slovo však zdomácnělo až díky střední francouzštině. Středověcí králové vracející se z křižáckých výprav nosili domů do Evropy exotické vůně a elixíry. V přibližně stejnou dobu objevili arabští vědci způsob, jak z lupínků květin extrahovat vůni do vody a Francouzi vynalezli způsob, jak z vína destilovat čistý alkohol. Všechny tyto objevy vedly postupně k základům výroby parfémů v západním světě. Netrvalo to dlouho a z Grasse (malé vesničky na Azurovém pobřeží) a Benátek se staly epicentra světa parfémů. V 17. století vznikly v Paříži první parfumérské domy a profese parfumérů byla oficiálně na světě. Na začátku 19. století vstoupily do tvorby parfémů první syntetické látky. Jejich popularizace postupně vedla až k vzniku moderního parfumérství a k dílům jako Fougère Royale společnosti Houbigant parfum (1882), Jicky z dílny Guerlain (1889) nebo Chypre od Francoise Cotyho (1917).

Parfémy si však na skutečné ovládnutí masového trhu musely počkat až do druhé poloviny 20. století, kdy se výrobní náklady, a tím pádem i ceny, snížily tak, že se z nich stal dostupný produkt každodenní potřeby.

Jak tedy parfémy vznikají? A z čeho se skládají? Parfémy jsou kompozicemi různých surových ingrediencí (rostlinných, živočišných a syntetických), destilované vody a čistého alkoholu. Jelikož alkohol nemá vlastní zápach, parfémy přebírají vůni z esenciálních olejů a dalších vonných látek. Tyto se získávají různými způsoby. Nejčastějšími jsou: exprese - rastliny jsou stlačovány dokud se z nich neuvolní esenciální olej, parní destilace - rostliny se vaří a naparují dokud nevydají vonné oleje, extrakce solventů - rostliny se vystaví ethyl alkoholu, který se následně spálí a zůstane pouze esenciálny olej.

Pokud se chcete dozvědět o světě parfémů více, čtěte dále. Náš průvodce vám poodhalí tajuplný svět vůní.

JAK POROZUMĚT VŮNÍM

Koncentrace vůní

První věc, kterou by každý měl o vůních vědět je, že existují v mnoha formách - v třídách rozdělených podle koncentrace. Tyto vám napoví, jakou koncentraci aromatických složek vlastně vůně obsahuje. Esence, aromatické sloučeniny a oleje jsou rozpuštěny v základním roztoku alkoholu, ethanolu nebo směsi obou. Tento základ vůni umožňuje přilnout k pokožce a s postupem času, jak se alkohol vypařuje, odhalí kompozici vůně. Mezi typické koncentrace patří:

Parfum: známý také například pod názvem "extrait" nebo dokonce "elixir", je nejprestižnější, nejluxusnější a nejvyšší koncentrací mezi používanými vůněmi. Může obsahovat až 15 - 40% aromatických složek. Tak vysoká koncentrace zaručuje při nošení skutečně dlouhou výdrž, ale může být i velmi opulentní a těžká. Při parfémech by tedy mělo platit pravidlo "méně je někdy více".

Eau de Parfum (EdP): Vůně této koncentrace se používají na běžné, každodenní nošení častěji, protože nejsou tak opulentní, těžké a drahé jako parfémy, ale nabízejí poměrně dlouhou výdrž vůně (přibližně 8 hodin). Eau de Parfum může obsahovat 15 - 20% aromatických složek.

Eau de Toilette (EdT): Tato kategorie obsahuje 5 - 10% aromatických složek. Většinou jde o zředěné formy eau de parfum, které jsou sice levnější, ale nabízejí kratší výdrž vůně (přibližně 4 hodiny).

Eau de Cologne (EdC): Historicky se termín Eau de Cologne používal pro parfém s názvem Kölnisch Wasser (Kolínská voda), který v roce 1709 v německém Kolíně vytvořil Giovanni Maria Farina, a pro skupinu vůní, které jím byly inspirovány. Termín "kolínská" se později používal také k označení nejnižší koncentrace vůní z určité linie produktů. Dnes se tento název nesprávně používá i na obecné označení všech vůní pro muže. Každopádně, termín "Eau de Cologne" se stal standardem kosmetického průmyslu a označuje vůni, která obsahuje 3 - 8% aromatických složek.

Eau Fraiche: Eau Fraiche produkty, známé také jako "mists", obsahují méně než 3% aromatických složek a rozpuštěné jsou ve vodě. Tím se liší například od tradičních mužských vod po holení, jejíchž základem je alkohol, který vyčistí případné ranky po holení.

Pyramida vůně

Pyramida vůně

Vytvořit novou vůni, to je delikátní umění a komplikovaná věda zároveň. Každý parfém má svou specifickou formuli, recept, který si firmy úzkostlivě hlídají jako tajemství. Na popis kompozice vůně a zážitku, který má zprostředkovat svému nositeli, si proto svět parfémů půjčil terminologii ze světa hudby. Každou vůni je tedy možné popsat třemi sadami tónů, které spolu tvoří harmonii - akord. Tato delikátní kompozice pracuje s časy odpařování jednotlivých složek tak, aby se vůně postupně rozvinula shora dolů.

Hlava - nebo vrchní tóny, vytvářejí první dojem vůně. Jsou to ty složky, které se vypaří nejrychleji, ale většinou jsou poměrně silné. K typickým tónům hlavy vůně patří například citrusy a bylinky.

Srdce - nebo střední tóny, tvoří centrum vůně, její srdce, a můžete je cítit až několik hodin. Uprostřed kompozice se většinou nacházejí květiny, ovocné nebo zelené tóny, dřeviny či kořeněné vůně.

Základ - nebo základní tóny, tvoří nejtěžší, nejhlubší, nejopulentnější a nejsilnější část kompozice vůně. Na začátku mohou vonět až nepříjemně, proto jsou skryty pod tóny hlavy a srdce. Když se však rozvinou, přilnou k pokožce a voní nejdéle. Typickými základními tóny jsou dřeviny a opulentní živočišné tóny jako pižmo, nebo jantar.

Aromatické zdroje

Současní tvůrci parfémů používají při práci neuvěřitelné množství esenciálních olejů, výtažků a aromatických složek. Ty pocházejí buď z přírodních zdrojů, nebo mohou být vytvořeny uměle tak, aby simulovaly určité vůně.

Přírodní složky většinou pocházejí z rostlin, květin, ovoce, listů, trav, dřevin, pryskyřic a mnoha dalších zdrojů. Avšak ne všechny ingredience, které na první pohled působí jako přírodní, takovými skutečně jsou. Některé složky se získávají nesmírně obtížně, nebo je jejich extrakce příliš drahá (například vůně orchidejí) a proto se používají syntetické náhrady. To platí i v případě mnoha složek, které původně pocházejí z různých živočichů. Například pižmo. Pižmo se původně získávalo ze žláz samců Kabar pižmových, což v minulosti způsobilo rapidní snížení počtů těchto zvířat. Dnes se proto převážně využívá syntetická náhrada - takzvané bílé pižmo.

Příkladem živočišné ingredience, kterou ještě dnes můžete v některých parfémech nalézt v přírodní formě, je ambra (Ambergris). Tato voskovitá substance vzniká v trávicím traktu vorvaňů, a tudíž je v podstatě velerybím zvratkem, který se sbírá po vyplavení na pevnině. Sběr tohoto materiálu tedy nijak neohrožuje zvířata. Je však tak vzácná, že pro komerční účely ji drtivou většinou nahrazuje její syntetická napodobenina.

Věděli jste, že... ?

Tóny nejsou ingredience. Tóny slouží k popisu specifických vůní a velmi zřídka se shodují s jednou konkrétní ingrediencí.

Top 3 nejdražší parfémy

Top 3 nejdražší parfémy

DKNY Golden Delicious Million Dollar Fragrance

Cena: 1.000.000$

Flakon tohoto parfému je vyroben ze 14 karátového žlutého a bílého zlata. Zdobí ho 2909 drahých kamenů, které pocházejí z různých zemí světa. Celkem je to 183 žlutých safírů, 2700 bílých diamantů, 7,18 karátový oválný safír, 15 růžových diamantů, 4 diamanty s růžovým výbrusem, 1,6 karátový tyrkysový turmalín, 3,07 karátový oválný rubín, 4,03 karátový diamant ve tvaru hrušky a 2,43 karátový bezchybný, kanárkově žlutý diamant. Parfém má květinovou vůni s tóny jablek, santalového dřeva, pižma, konvalinky, vanilkové oridey a mirabelek.

Clive Christian No. 1 Imperial Majesty Perfume


Cena: 435.000$

Tak jako parfém, i flakón je vyroben ze vzácných materiálů. Design je skutečně královský. Hrdlo flakonu zdobí 18 karátové zlato a 5 karátový diamant. Každá jedna lahvička je majiteli doručena v novém Bentley. Vůně je sofistikovaná, určená pro ženy, které touží po lehkém a uchvacujícím parfému. Mezi základnými tóny najdete bergamot, sicilskou mandarinku, ylang-ylang a neroli.

Baccarat Les Larmes Sacrees de Thebes


Cena: 6.800$

Les Larmes Sacrees de Thebes je jediný parfém, který se prodává ve flakonech od světoznámého výrobce křišťálu - Baccarat. Flakon má tvar pyramidy a byl inspirován Egyptem. Hlavními tóny tohoto parfému jsou akácie, květ pepře a růžový pepř.

SEDM RODIN

Svět vůní je nesmírně pestrý a existují v něm tisíce a tisíce unikátních kombinací. Snaha nějakým způsobem je rozdělit tedy nikdy nekončí. Tradiční klasifikace vychází z dělení voňavek do takzvaných "čichových rodin" "(olfactory families - z latinského olfacere, což znamená "čich"), podle jejich hlavního tématu. Jedna z TOP autorit na parfémy - La Société Française des Parfumeurs (Francouzská Společnost Parfumérů) rozlišuje sedm hlavních čichových rodin a celkem 47 podkategorií. Někteří parfuméři a kosmetické společnosti rozlišují i ​​určité specifičtější skupiny. Jedním příkladem by mohla být rodina aromatických vůní, která zahrnuje tóny travnatých bylinek, které tradičně najdeme spíše v kuchyni - tymián, rozmarýn, bazalka a jiné. Jiným příkladem by mohla být rodina gurmánských vůní, která zahrnuje sladké tóny jedlých substancí, jako například med, čokoláda nebo různé cukrátkové vůně.

La Société Française des Parfumeurs však uznává sedm "královských" rodin, a těmi jsou:

CITRUSOVÉ

Citrusové vůně patří k nejstarším a lidmi nejdéle používaným na světě. Esenciální oleje se získávají lisováním kůry typických citrusových plodů jako bergamot, citron nebo pomeranč za studena. Tyto svěží, pikantní a povzbuzující vůně jsou typické zejména pro klasické "Eau de Cologne" receptury. Podkategorie této rodiny jsou: Citrusové, Citrusovo kořeněné, Citrusovo aromatické, Citrusovo květinové chypre, Citrusovo dřevité, Citrusovo květinově dřevité, Citrusovo pižmové.

Typické citrusové tóny:

Bergamot

Bergamot

Citron

Citron

Pomeranč

Pomeranč

Grep

Grep

Neroli

Neroli

Yuzu

Yuzu

KVĚTINOVÉ

Květiny by mohly být považovány za základ parfumérství. Rodina květinových vůní je největší ze všech a obsahuje všechny parfémy, jejichž hlavním tématem je jedna květina nebo kompozice více květin - takzvaný bouquet (kytice). Vůně některých květů se získávají z přírodních zdrojů, například z jasmínu, růží, levandule nebo ylang ylang. Získat jiné aromatické složky je buď nemožné, nebo nesmírně drahé, jako například v případě konvalinek, pivoněk nebo frézií. Tyto musí být simulovány synteticky. A i přesto, že vůně květů se nám podvědomě spojují spíše s ženskými parfémy, si květiny pomalu ale jistě razí cestu i do mnoha vůní pro muže, kde se objevují zejména mezi vrchními tóny kompozice. Podkategorie této rodiny jsou: Soliflore, Květinový bouquet, Květinově pižmové, Květinové aldehydy, Květinově zelené, Květinově ovocně dřevité, Květinově dřevité, Květinově akvatické, Květinově ovocné.

Typické květinové tóny:

Růže

Růže

Jasmín

Jasmín

Konvalinka

Konvalinka

Levandule

Levandule

Pomerančové květy

Pomerančové květy

Ylang-ylang

Ylang-Ylang

FOUGÈRE

V roce 1882 vytvořila společnost Houbigant Parfum novou vůni - Fougère Royale. Tato kompozice levandule, dubového mechu a kumarinu způsobila ve světě parfémů absolutní revoluci a dala vzniknout zcela nové čichové rodině. Slovo "fougère" ve francouzštině sice znamená kapradina, ale tento název slouží pouze k vyjádření kompozice vůní, které se tento parfém snaží znázornit - tajemnou a zemitou vůni zeleného, vlhkého lesa. Fougère parfémy a kolínské vody dodnes patří k nejpopulárnějším vůním pro muže. Podkategorie této rodiny jsou: Fougère, Květinově pižmové Fougère, Sladké pižmové Fougère, Kořeněné Fougère, Aromatické Fougère, Ovocné Fougère.

Typické fougère tóny:

Levandule

Levandule

Dubový mech

Dubový mech

Kumarin

Kumarin

Bergamot

Bergamot

Geránium

Geránium

Vetiver

Vetiver

CHYPRE

Chypre je další rodina pojmenována po ikonickém parfému - vůni, kterou v roce 1917 vytvořil François Coty. Chypre je koncept vybudován kolem kompozice svěžích citrusových vrchních tónů, srdce tvořeného květinami labdanum a dřevitého základu dubového mechu. Originální formule tohoto Coty parfému se dnes nachází v archivu v Osmotéce. Podkategorie této rodiny jsou: Chypre, Ovocné Chypre, Květinově aldehydové Chypre, Kožené Chypre, Aromatické Chypre, Zelené Chypre, Květinové Chypre.

Typické chypre tóny:

Dubový mech

Dubový mech

Pačuli

Pačuli

Cistus Labdanum

Cistus Labdanum

Bergamot

Bergamot

Neroli

Neroli

Dřeviny

Dřeviny

DŘEVITÉ

Dřevité vůně mohou zahrnovat teplé a luxusní tóny santalového dřeva a pačuli nebo mohou inklinovat spíše k suchým tónům vetiveru a cedrového dřeva. Dřevité tóny se velmi často kombinují například se svěžími citrusovými vůněmi. Podkategorie této rodiny jsou: Dřevité, Dřevité jehličnato citrusové, Dřevité kořeněné, Dřevité orientální, Dřevité aromatické, Dřevité kořenitě kožené, Dřevité akvatické, Dřevité ovocné, Dřevité pižmové.

Typické dřevité tóny:

Santalové dřevo

Santalové dřevo

Cedrové dřevo

Cedrové dřevo

Borovice

Borovice

Vetiver

Vetiver

Pačuli

Pačuli

Fíkovník

Fíkovník

ORIENTÁLNÍ

Tato velká rodina vůní, které se někdy označují jako "jantarové" ("ambré"), zahrnuje parfémy, které se soustřeďují kolem centrální teplé a jemné vůně jantaru. Jsou teplé, luxusní a mystické, někdy až extravagantní a opulentní. Když se řekne orientální vůně, představíme si vanilku, pižmo, exotické květiny a dřeviny, fazole tonka, koření a animalistické tóny. Podkategorie této rodiny jsou: Jemné orientální, Orientální kořenitě květinové, Orientální citrusové, Orientální květinově dřevité, Floreintální (květinové), Orientální květinově ovocné.

Typické orientální tóny:

Jantar

Jantar

Skořice

Skořice

Pižmo

Pižmo

Myrha

Myrha

Fazole Tonka

Fazole Tonka

Vanilka

Vanilka

KOŽENÉ

Věřili byste, že moderní éra parfumérství začala u zpracovatelů kůže? Zpracování kůže a výroba kožených produktů byl kdysi mimořádně zapáchající proces. Kůže totiž držela pachy zvířat, jako například trus nebo amoniak. Elitní klientela však vytvářela poptávku po delikátních kouscích, jako například kožených rukavičkách, a tak zpracovatelé kůže začali své produkty parfémovat. Tato praxe se rozšířila z renesanční Itálie do Francie a dále. Současné kožené parfémy se snaží přiblížit charakteristickou vůni kůže v kombinaci s květinami, dřevinami a pryskyřicemi, kouřovými tóny, medem nebo tabákem. Podkategorie této rodiny jsou: Kožené, Kožené květinové, Kožené tabákové.

Typické kožené tóny:

Kouř

Kouř

Dřeviny

Dřeviny

Tabák

Tabák

Med

Med

Vetiver

Vetiver

Stříbrná bříza

Stříbrná bříza

Věděli jste, že... ?

L'Osmothéque - Osmotéka je prvním archivem vůní na světě a v historii lidstva. Nachází se ve Versailles a je zde uloženo až 4000 parfémů, včetně přibližně 800 vůní, které už dnes neexistují. Tento archiv vůní neslouží pouze k ochraně světového dědictví, ale i k šíření znalostí o světě parfémů.

Parfémy a aromatické složky, které obsahují, reagují po aplikaci s kůží. Každý člověk má však unikátní chemii a to je důvod, proč se Vám určitá vůně nesmírně líbí na kolegyni, ale Vám může způsobovat bolest hlavy, nebo připomínat ponožky z tělocvičny a naopak.

Jantar ( "amber") a ambra ( "ambergris") jsou ve světě vůní dva pojmy, které se mimořádně často zaměňují a pletou. Jantar, základ celé orientální čichové rodiny, je fosilizovaná pryskyřice stromů a nejčastěji ho najdeme ve šperkařství. V dávné minulosti se jantar používal při náboženských rituálech, pálil se a rozpouštěl na aromatický olej. V současnosti, zejména kvůli vzácnosti a ceně, se pojem "jantar" stal spíše jakýmsi snovým konceptem. Vyjadřuje teplé, zlaté tóny vanilky, benzoinu a labdanum. Na druhé straně ambra (ambergris nebo "šedý jantar" ve francouzštině), je produkt živočišného původu a reprezentuje sladké, živočišné, pižmové a oceánické tóny.

Top 3 nejikoničtější parfémy pro ženy

Top 3 nejikoničtější parfémy pro ženy

Chanel N°5 Chanel

Chanel N°5 je nejznámějším květinovým parfémem všech dob. Vznikl v roce 1921 jako symbol ženskosti. Kompozice obsahuje tóny jako neroli, ylang-ylang, bergamot, citron z Amalfi a aldehydy.

Shalimar Guerlain

Shalimar je již od roku 1924 jedním z nejoblíbenějších orientálních parfémů pro ženy. Je to nadčasová vůně bergamotu, irisů, jasmínu, růží, fazolek tonka a vanilky. Název Shalimar je inspirován místem, kde se odehrál příběh lásky indického prince Shaha Jehana a perské princezny Mumtaz. Jacques Guerlain se při tvorbě tohoto parfému nechal inspirovat jejich romantickým příběhem. Originální flakón také připomíná křivky fontán, které zdobí jejich indický palác.

Opium Yves Saint Laurent

Opium, parfém, který je dnes již klasikou, se do prodeje dostal v roce 1977. Od té doby byla tato vůně několikrát propracovaná a replikována. Originál však žádná z nových variant nepřekonala. Kompozici tvoří koriandr, švestka, citrusy, mandarinka, pepř, jasmín, hřebíček, západoindický bobkový list a bergamot. Mimořádně kontroverzním se stalo i jméno parfému - Opium. V některých zemích ho pro spojení s touto drogou dokonce zakázali. I špatná reklama je však reklama a parfému tato publicita pomohla dostat se na vrchol žebříčku prodejnosti.

Nejpoužívanější tóny hlavy, srdce a základní tóny za posledních 10 let

Tak, jako skladatelé tvoří úchvatné melodie, parfuméři vytvářejí kompozice vůní. Ale které z tónů používají nejčastěji a těší se největší oblibě? Podívali jsme se na proto na posledních 10 vítězů Fragrance of the Year (Vůně roku), ceny, kterou každoročně uděluje The Fragrance Foundation. Vítězné kompozice nám ukázaly, které tóny patřily za posledních deset let k nejpopulárnějším v parfémech pro muže i ženy.

Co na to odbornice na parfémy Stefanie Hansen? V centru rušného Berlína se nachází obchůdek a manufaktura specializující se na unikátní a niche parfémy - FRAU TONIS PARFUM. Spoluzakladatelce a parfumérkce Stefanie Hansen jsme prezentovali výsledky našeho výzkumu a zeptali se jí na trendy poslední dekády.
"Je nezpochybnitelné, že naši dekádu formují orientálně květinové parfémy. Jsou symbolem diskrétní smyslnosti a jsou velmi návykové. Již nějakou dobu však sledujeme obrat o 180 stupňů: poptávka po minimalistických vůních neuvěřitelně vzrostla! Zákaníci touží po jasných, jednoznačných vůních, které reflektují čistotu, strukturu a svěžest. Minimalismus je prostě nový "must have" trend."

Nejpopulárnější tóny hlavy

Nejpopulárnějším tónem hlavy byl za posledních 10 let italský citrus bergamot. Tento svěží tón se objevuje v mnoha druzích parfémů, květinových i orientálních. V tomto průzkumu jsme bergamot našli celkem v 22 parfémech ze 64. Na druhém místě je také citrus - mandarinka. Třetí místo obsadil růžový pepř.

Nejpopulárnější tóny hlavy

Nejpopulárnější tóny srdce

Na prvním místě seznamu nejpopulárnějších tónů srdce najdeme pomerančové květy. Tuto vůni naleznete v 8 ze 64 parfémů. Je charakteristická zejména svou hlubokou, sladkou vůní a získává se destilací květů hořkého pomerančovníku. Druhé a třetí místo obsadily jasmín a jasmín sambac, velmi podobné tóny, které se odlišují regionem svého původu.

Nejpopulárnější tóny srdce

Nejpopulárnější základní tóny

Nakonec se dostáváme k napopulárnejším základním tónům posledního desetiletí. Tón, který se nachází v 22 z celkem 64 parfémů je jantar. Historicky se aromatické složky získávaly z fosilizované pryskyřice, no pro cenu a náročnost tohoto procesu se dnes používají syntetické náhrady. Na druhém místě najdeme živočišné pižmo a na třetím santalové dřevo.

Nejpopulárnější základní tóny

Top 3 najikoničtější parfémy pro muže

Top 3 najikoničtější parfémy pro muže

Dior Eau Sauvage

Vůně vznikla v roce 1966. Není to příjemná květinová kompozice, ale prokazatelně dokáže stimulovat hypothalamus, který je v ženském mozku zodpovědný za vyplavování sexuálních hormonů.

Acqua di Parma Colonia

Tato vůně vznikla v roce 1916 a zosobňuje sluneční středomořské léto. Mezi základními tóny naleznete rozmarýn, citrusy, verbenu, santalové dřevo, levanduli a bulharskou růži.

Chanel Pour Monsieur

Pour Monsieur vznikl v roce 1955 jako první vůně pro muže z dílny Chanel. Zosobňuje pařížskou sofistikovanost, je to svěží, dřevitá vůně s citrusovými tóny levandule, verbeny, neroli a pomeranče.

Tipy a Triky

Ztrácí vaše oblíbená vůně intenzitu? Možná už nevydrží tak dlouho, jak kdysi. Následující tipy a triky vám pomohou prodloužit požitek z vašich oblíbených parfémů. Zjistíte, jak si správně vybrat parfém a proč vám zde pomůže káva. Dozvíte se také co dělat, aby na vás váš oblíbený parfém vydržel od rána do večera.

Jak vybrat novou vůni

Jak vybrat novou vůni

Když si vybíráte nový parfém, aplikujte ho na zápěstí, počkejte pár minut dokud se nevypaří alkohol a vůně bude mít čas rozvinout se na pokožce. Pouze tak můžete skutečně ocenit vůni celé kompozice. Vyvarujte se také tření zápěstí o sebe, protože tak urychlíte vypaření vrchních tónů, což naruší kompozici. Vyhněte se také zkoušení vůní na nabízené papírky, protože skutečnou vůni parfému rozpoznáte pouze v kontaktu s pokožkou.

Káva na pomoc!

Káva na pomoc!

Věděli jste, že už po ovonění třech parfémů se vám zablokuje schopnost rozpoznat nové čichové vjemy? Všechny pachy se pak mísí a je velmi obtížné je rozlišit. V takovém momentě sáhněte po skleničce s kávovými zrny, kterou najdete v každé parfumerii. Káva má totiž schopnost neutralizovat vůně a takříkajíc vám vyčistit paletu. Následně můžete pokračovat v přičichávání k parfémům. Avšak ani káva vás nezachrání, pokud vyzkoušíte příliš mnoho kombinací.

Jak skladovat parfémy

Jak skladovat parfémy

Zaznamenali jste, že váš oblíbený parfém změnil intenzitu nebo barvu? Je velmi pravděpodobné, že ho skladujete nesprávně. V ideálním případě by se flakony s voňavkami měly skladovat v lednici. Jsou totiž typem kosmetiky, která má ráda studená, tmavá místa a jejich oblíbená teplota je 8°C. Pokud esenciální oleje a alkohol, který parfémy obsahují, vystavíte slunečnímu záření, budou se vypařovat rychleji. Ani skladování flakonů s vůněmi v koupelně není dobrý nápad. Teplo, vlhko a prduké změny teploty z nich dělají ideální prostředí pro množení bakterií a urychlují proces vypařování.

Používejte menší lahvičky

Používejte menší lahvičky

Vezměte svou oblíbenou vůni kamkoliv! Jediné, co musíte udělat, je pořídit si menší lahvičku s atomizérem nebo cestovní balení. Přelijte menší množství parfému do malé nádobky a velkou lahvičku nechte doma. Ideálně v lednici nebo ve skříni, kde bude chráněna před přímým sluncem a náhlými změnami teploty. Svou oblíbenou vůni tak můžete znovu aplikovat kdykoliv během dne.

Prodlužte výdrž vůně

Prodlužte výdrž vůně

Parfémy aplikované na vlhkou nebo mastnou pokožku vydrží déle. Jak je to možné? Jednoduše, suchá kůže je prostě absorbuje rychleji. Naopak mastný film pomáhá molekulám udržet se na pokožce déle. Proto před nanesením parfému aplikujte na zápěstí a jiná teplá místa, kde cítíte tep, trochu hydratačního krému nebo vazelíny. Při aplikaci parfému však buďte opatrní, zvláště pokud je vaše pokožka suchá. Přímá aplikace z příliš nízké vzdálenosti totiž může způsobit podráždění. Sílu vaší vůně můžete povzbudit i používáním produktů, jako sprchových gelů a hydratačních mlék, ze stejné linie.

Navoňte si vlasy

Navoňte si vlasy

Určitě to znáte, jak těžké je zbavit se nepříjemné vůně, například ze smaženého jídla. Je to proto, že vlasy mají specifickou texturu, díky které nasávají pachy rychleji a drží je déle. To však můžete využít i ve svůj prospěch. Kolem čistých vlasů aplikujte svůj oblíbený parfém. Dávejte si však pozor na přímý kontakt s pokožkou hlavy. Alkohol v parfémech by mohl způsobit podráždění nebo vysušování. Šikovným trikem je aplikace parfému na kartáč na vlasy před česáním.

Top 3 nejbizarnější parfémy

Top 3 nejbizarnější parfémy

Money perfume

Parfém, který voní jako peníze. Pokud samotná idea není dostatečně zajímavá, tak příběh jeho vzniku je. Za vznikem této vůně totiž stojí bývalý viceprezident Microsoftu. Poté, co se v jedné studii dozvěděl, že pracovníci továren podávají lepší výkony, když se do vzduchu rozprašuje vůně peněz, se rozhodl začít prostřednictvím vůně motivovat lidi k úspěchu. Ve flakonu vyrobeném z recyklovaných 500 dolarových bankovek najdete vůni složenou z tónů citrusů, rozmarýnu a čerstvé trávy.

Molecule 01 Fragrance Escentric Molecules

Tato vůně obsahuje pouze jednen jediný tón - Iso E Super Molecule 01. Molekula sama o sobě není ani tak vůní jako prostředkem, který vůni navodí. Je totiž formulována tak, aby reagovala s pokožkou každého člověka. Někdo tak může na začátku cítit jemné dřevité tóny, ale časem se na každém rozvine do zcela unikátní vůně.

Eau de Stilton

Tento parfém vznikl v roce 2006 a jeho úkolem je replikovat originální aroma modrého Stilton sýra. Vyznačuje se zemitou a ovocnou vůní.

* Průzkum se uskutečnil v říjnu 2018 na základě dat ze stránek: Fragrantica, Basenotes a The Fragrance Foundation. Do průzkumu jsme zařadili 64 parfémů, které mezi lety 2008 - 2018 vyhráli cenu "Fragrance of the Year" v soutěži The Fragrance Foundation. Informace o tónech a kompozicích parfémů byly shromážděny ze stránek Fragrantica a Basenotes. Nejpopulárnější tóny hlavy, srdce a základní tóny za posledních 10 let jsme našli na základě údajů o tom, kolikrát byl konkrétní tón použit ve vybraných parfémech.